Talenat ili rad – različite perspektive ( 2. deo )

Da li su visoki rezultati posledica talenta ili upornog rada?…..

Vođena je debata u jednom britanskom listu o ovim kompleksnim pitanjima i traženo mišljenje ljudi različitih talenata i različite prakse.

Darold Treffert – psihijatar, koji je veoma zainteresovan za slučajeve dece sa nesvakidašnjim sposobnostima, te njih više od 350 širom sveta prati i proučava već dugi niz godina, dao je, takođe, svoje mišljenje:

“Ako je ikad bilo neoborivih argumenata za postojanje i značaj ” urođenog talenta” to su slučajevi ” čuda od deteta ”. Ovakvi slučajevi se objašnjavaju genetskim prenošenjem znanja – oni znaju nešto što nikada nisu učili.

Jedan takav slučaj je Leslie Lemke – slep je, a njegov IQ količnik je procenjen na 58. Skoro uopšte ne zna da govori, časove muzike nikada nije uzimao, a ne bi ni mogao da čita note, jer je slep. Sa 16 godina je, nakon samo jednog slušanja, počeo da svira Čajkovski koncert br.1, kao da svira neku najjednostavniju pesmicu.

On takođe može da svira melodiju, koju nikad ranije nije čuo, istovremeno dok je sluša (kao kod simultanog prevoda) sa zakašnjenjem od samo 1,5 sekund – on apsorbuje što je čuo, obrađuje i odmah prezentuje.

IQ 58?

Takav isti kapacitet je  demonstrirao i drugi čudesan  znalac sredinom  1800-tih, poznat  kao “slepi Tom”. Tomas Bethune bio je sjajan muzičar čiji je talenat tada bio poznat u celom svetu.”

A šta je sa efektima vežbanja kod osoba sa čudesnim sposobnostima?

Dr.Treffert kaže da je prvo mislio da je kapacitet njihovih sposobnosti bio spektakularan sam po sebi, ali da je smatrao da oni funkcionišu kao ljudske trake za emitovanje ili ljudska digitalna kamera bez kreativnosti. Međutim,  nakon niza godina praćenja ovakvih brojnih neverovatnih osoba sa čudesnim sposobnostima, promenio je mišljenje i shvatio kakve efekte ima vežba na njihov talenat.”Posle izvesnog vremena – bilo da se radi o muzičarima ili nekoj drugoj vrsti umetnika – njima postaje dosadno da ponavljaju i počinju da improvizuju. Na kraju – improvizacija prerasta u kreativnost.”

“Dakle, talenat je urođen i genijalnost se temelji na urođenom, nasleđenom talentu. Mali je broj onih koji se rađaju sa ovakvim darom, ali kada se pojave, prilikom ” obuke “(vežbe, rada), njihov talenat prosto ” eksplodira “. Samo takve osobe sposobne su da stvore novu muziku, umetnost ili impresivne uvide u nauci – što im daje naslov genija. Po mom mišljenju” – kaže Dr. Treffen – “samo vežba, bez obzira koliko neumoljiva bila, nije dovoljna da proizvede genija.”

Talenat ili rad – 1. deo – možete pročitati ovde

© Tatjana Petrov

Sav sadržaj ovog bloga, Nadarena deca (www.nadarenadeca.com), svi tekstovi, uključujući i prevode i slike (obeležene imenom bloga ili mojim imenom) su moje (Tatjana Petrov) vlasništvo. Zabranjeno je objavljivanje na drugim sajtovima/blogovima ili štampanje u komercijalne svrhe. U suprotnom smatraću da su prekršena moja autorska prava. 

One comment on “Talenat ili rad – različite perspektive ( 2. deo )

  1. Pingback: Talenat ili rad - različite perspektive - Nadarena deca

Vaš komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.